
Áldás vagy átok? Így hat a képernyő a gyerekek fejlődésére
2025-03-24 09:00:00
A csecsemők agya elképesztő ütemben fejlődik az első években. Azok az ingerek, amelyeket ebben az időszakban kapnak, meghatározzák a későbbi tanulási és érzelmi képességeiket. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyenek azok az ingerek, amelyeket ebben a korai szakaszban biztosítunk számukra. Annak ellenére, hogy a telefonok, a tévék és a számítógépek ma már a mindennapok részei, érdemes óvatosnak lenni, ha kisbaba érkezik a családba.
Csecsemőkorban alapozzuk meg a gyermek fejlődését
A kisbabák utánzás és érintkezés útján tanulnak, ezért a valódi emberi interakció pótolhatatlan. Szüleik arcáról olvassák le az érzelmeket, a beszélgetések révén sajátítják el a nyelvet. A képernyők viszont egyoldalú ingereket nyújtanak, így nem helyettesíthetik az emberi kapcsolatok erejét.[1] A kutatások szerint a 2 év alatti gyerekek nem tudnak hatékonyan tanulni digitális tartalmakból, mert a nyelvi fejlődésükhöz társas interakció szükséges[2]. Ha a képernyő elvonja a figyelmet a beszélgetésekről, az hátráltathatja a szókincs és a kommunikációs készségek fejlődését.
A képernyőnézés passzív tevékenység, így csökkentheti a babák mozgásos aktivitását, például a kúszást és mászást. Ha egy kisbaba túl sok időt tölt képernyő előtt, kevesebb lehetősége van felfedezni a környezetét, ami késleltetheti az izomfejlődést és a finommotoros készségek kialakulását. A digitális eszközök kék fénye gátolja a melatonin (az alvást segítő hormon) termelődését. Azok a babák, akik lefekvés előtt képernyőt néznek, gyakrabban küzdenek alvászavarokkal és nyugtalanabbul alszanak[3].
Mit javasolnak a szakértők?
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint[4],[5]:
- 2 éves kor alatt nem javasolt a képernyőhasználat.
- 2-5 éves korban maximum napi 1 óra minőségi, oktató tartalom ajánlott, amit a szülővel együtt néznek és megbeszélnek.
Mi változik kisgyermekkorban?
Bár az óvodás korosztálynak szóló oktatóvideók és interaktív tartalmak fejleszthetik a szókincset és az alapvető készségeket, a túlzott vagy passzív képernyőhasználat komoly hátrányokat is okozhat, éppen ezért még ebben a korban is óvatosan és odafigyeléssel érdemes kezelni, hogy egy gyermek mennyi időt és milyen formában tölt képernyő előtt.
A gyors váltásokkal és élénk ingerekkel operáló digitális tartalmak nehezíthetik a gyermekek koncentrációs képességét a valós életben, így akár figyelmi problémákat és türelmetlenséget is okozhat a képernyő. Illetve hosszú távon növelheti a figyelemzavar és a hiperaktivitás kockázatát.
Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a képernyőidő csökkentheti a gyerekek közötti szociális interakciókat, mivel a képernyő nem tanít érzelmek felismerésére és empátiára. Ha a szülők a képernyőt használják megnyugtatásra, az hosszú távon hátráltathatja az érzelemszabályozás fejlődését.
Egy kisgyermeknek rengeteg mozgásra van szüksége[6], a képernyők előtti ücsörgés mozgásszegény életmódhoz vezethet, amely már kisgyermekkorban növeli az elhízás és mozgáskoordinációs problémák kockázatát. Emellett a finommotoros készségek (pl. rajzolás, gyurmázás, építés) is lassabban fejlődhetnek. Ahogyan a csecsemőknél, úgy a kisgyermekeknél is okozhat alvászavarokat a képernyő, hiszen a túlzott képernyőhasználat késleltetheti az esti nyugtató rituálékat, például a meseolvasást, ami nehezítheti az elalvást és rontja az alvás minőségét.
Persze tudjuk, hogy a mai világban a zero tolerancia a képernyővel szemben szinte megoldhatatlan, azonban érdemes az alábbi tanácsokat megfogadni a témában[7]:
- 2 év alatt a képernyőket lehetőleg kerüljük, és inkább az aktív, személyes interakciókra helyezzük a hangsúlyt.
- 2-5 éves korban napi 1 óránál ne legyen több a képernyőidő, és lehetőleg mindig legyen jelen egy felnőtt, aki segít értelmezni a látottakat.
- A képernyő ne helyettesítse a szabad játékot, a mozgást és a társas tevékenységeket!
- Alakítsunk ki következetes képernyőhasználati szabályokat, például ne legyen képernyőhasználat étkezés közben vagy lefekvés előtt egy órával.
A digitális világ nem ellenség, de tudatosság kell!
A modern technológia számos előnyt kínálhat a gyermekek fejlődésében, de csak akkor, ha tudatosan és mértékkel használjuk. A kisgyermekek számára a legjobb „képernyő” a szülő arcáról olvasott érzelem, a közösen felfedezett világ és az aktív, valós interakciók. És a legjobb ajándék, amit adhatunk nekik, nem egy új tablet, hanem a közös idő és a szeretetteljes jelenlét.
A beteggel, laikus fogyasztóval történt egyeztetést követően az Egészségügyi Szakember hozza meg a megfelelő kezelésről a döntést!
SUD-HU-00232
Lezárás dátuma: 2025.03.14.